Tipografia, culture e immaginari. Il ruolo della forma delle lettere nella percezione di identità e contesti.
Abstract
The article proposes a reflection on the influence exercised by artificial visual signs in the process of creation of social imaginaries regarding cultural identity and contexts on different scales. The text will consider mainly the typographic sign – understood as the shape of letters and the blank space between them – and will explain how it impacts on our daily visual experience.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Bovone, L., Volonté, P. (2006) Comunicare le identità: percorsi della soggettività nell’età contemporanea. Milano: Franco Angeli.
Bringhurst, R. (1992) The Elements of Typographic Style. Hong Kong: Hartley & Marks.!
Cheng, K. (2006) Designing Type. New Haven, CT: Yale University Press.
Cimarosti, M. (2005) Non legitur. Giro del mondo in trentatrè scritture. Roma: Stampa alternativa & Graffiti.
Falcinelli, R. (2014) Critica portatile al visual design. Da Gutenberg ai social network. Torino: Einaudi.
Frutiger, A. (1998) Segni & simboli. Disegno, progetto e significato. Roma: Stampa Alternativa & Graffiti.!
Garfield, S. (2012) Sei proprio il mio typo. La vita segreta delle font. Milano: Ponte alle Grazie.
Gill, E. (2013) An Essay on Typography. London: Penguin.
Gregorietti, S., Vassale, E. (2007) La forma della scrittura: tipologia e storia degli alfabeti dai Sumeri ai giorni nostri. Milano: Sylvestre Bonnard.
Guida, F., Iliprandi, G. (2011) Type design: esperienze progettuali tra teoria e prassi. Milano: Franco Angeli.!
Heller, S., Meggs, P. B. (2001) Texts on Type: Critical Writings on Typography. New York: Allworth Press.
Hyndman, S. (2015) The Type Taster: How Fonts Influence You. London: Type Tasting.
Kinross, R. (2002) Unjustified Texts: Perspectives on Typography. London: Hyphen.
Kinross, R. (2005) Tipografia moderna. Saggio di storia critica. Viterbo: Stampa alternativa & Graffiti.
Lynch, K. (2006) L’immagine della città. Venezia: Marsilio.
Morison, S. (1996) First Principles of Typography. Leiden: Academic Press.
Perondi, L. (2012) Sinsemie. Scrittura nello spazio. Viterbo: Stampa Alternativa & Graffiti.!
Pisanty, V. Zijno, A. (2009) Semiotica. Milano: McGraw-Hill.
Remotti, F. (2001) Contro l’identità. Roma – Bari: Laterza.
Stinson, L., (2015) Can a Font Make Us Believe Something is True? Aiga. Retrieved on 1 October 2015 from http://eyeondesign.aiga.org/can-a-font-make-us-believe-something-is- true/
Sudjic, D. (2015) Il linguaggio delle cose. Roma – Bari: Laterza. Unger, G. (2006) Il gioco della lettura. Viterbo: Stampa Alternativa & Graffiti.
DOI: https://doi.org/10.7413/22818138060
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Im@go. A Journal of the Social Imaginary - Biannual - Edizioni Mimesis