Reinventare il mondo: potere immaginifico e matericità delle pietre
Abstract
The lapides figurati are a particular category of stones, so called because of the images which were believed to be spontaneously imprinted on them. The analysis of the corpus of Greek and Roman lapidaries, along with other scattered evidence in literary texts of the Late Period, leaves out some elements useful in defining the identity of this stones as cultural objects. In showing the mechanisms of this cultural representation, this essay will focus on two orders of things: first, the question of the materiality and the agency of these objects, particularly as regards the concept of brightness; second, the anthropological meaning of this minerals appearances and the relationship they have with the supernatural dimension.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Baltrušaitis, J. (1957), Aberrations. Quatre essais sur la légende des formes, tome 1, Paris, Olivier Perrin.
Barthes, R. (1985), L’aventure sémiologique, Paris, Editions du Seuil ; tr. it. 1991, L’avventura semiologica, Torino, Einaudi.
Beagon, M. (1992), Roman nature. The thought of Pliny the Elder, Oxford, Clarendon Press.
Berra G. (1999), Immagini casuali, figure nascoste e natura antropomorfa nell’immaginario artistico rinascimentale, Mitteilungen Des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 43, 2/3, pp. 358–419.
Bettini, M. (1992), Il ritratto dell’amante, Torino, Einaudi.
Bona Castellotti, M. (2000), Pietra dipinta. Tesori nascosti del ’500 e del ’600 da una collezione privata milanese, Milano, Federico Motta Editore.
Breda N., (1997), Figure sociali dei saperi naturali. Un percorso fra testi e rappresentazioni dall’etnoscienza all’antropologia dei saperi, La ricerca Folklorica, 36, pp. 111-131.
Carey, S. (2003), Pliny’s catalogue of culture. Art and empire in the ‘Natural history’, New York, Oxford University Press
Casamassa, R. (2004), Posidippo fra arte e mito: la gemma di Pegaso (Posidipp. Ep. 14 A – B), Acme, 57, pp. 241-252.
Chantraine, P. (1968), Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Histoire des mots, Paris, Klincksiech.
Coglitore, R. (2004), Pietre figurate. Forme del fantastico e mondo minerale, Pisa, ETS.
de Saint Denis, E. (1971), Nuances et jeux de lumière dans l’Histoire naturelle de Pline l’Ancien, Revue de Philologie, de littérature et d’histoire anciennes, XLV, 2, pp. 218-239.
Debray-Genette, R. (1980), La pierre descriptive, Poétique. Revue de théorie et d’analyse littéraires, 43, pp. 293-304.
Della Bianca, L. – Beta, S. (2015), Il dono di Dioniso. Il vino nella letteratura e nel mito in Grecia e Roma, Roma, Carocci.
Didi-Huberman, G. (1985), La peinture incarnée, Paris, Les Éditions de Minuit ; tr. it. 2008, La pittura incarnata. Saggio sull’immagine vivente, Milano, Il Saggiatore.
Ernout, A., - Meillet, A. (1932), Dictionnaire étymologique de la langue latine, Paris, Klincksieck.
Frontisi - Ducroux, F. (1975), Dédale. Mythologie de l’artisan en Grèce ancienne, Paris, La Découverte.
Gell, A. (1998), Art and agency. An anthropological theory, Oxford, Oxford University Press.
Grand-Clément, A. (2011), La fabrique des couleurs. Histoire du paysage sensible des grecs anciens, Paris, De Boccard.
Freud, S. (1899-1900), Die Traumdeutung, Leipzig ‐ Wien; tr. It. 2006, L’interpretazione dei sogni, Torino, Bollati-Boringhieri.
Gabriele, M. (2012), Porfirio. Sui simulacri, Milano, Adelphi.
Galigani, P. (1988), Il De lapidum virtutibus di Michele Psello. Introduzione, testo critico, traduzione e commento, Firenze, Cooperativa Editrice Universitaria.
Gutzwiller, K. J. (1995), Cleopatra’s ring, Greek Roman and Byzantine Studies, 36, pp. 383-398.
Halleux, R. e Schamp, J. (1985), Les lapidaires grecs, Paris, Les Belles Lettres.
Hautala, S., «Barba di Giove», «Ombelico di Venere» e «Mano di Marte»: Per l’individuazione di una componente politeistica dell’etnobotanica antica, (2012), in <I Quaderni del Ramo d’Oro on-line> Numero Speciale, pp. 219-231
Hautala S. (2014), Piante, in Bettini, M. e Short, W. M. (curr.), Con i Romani. Un’antropologia della cultura antica, pp. 269-285, Bologna, Il Mulino
Kircher, A. (678), Mundus subterraneus in XII libros digestus, Amsterdam, Janssonio – Waesbergiana.
Lelli, E. (2004), I gioielli di Posidippo, Quaderni Urbinati di Cultura Classica, 1, 2004, pp. 127-137.
Lévi-Strauss, C. (1962), La pensée sauvage, Paris, Plon.
Lloyd, B. – Fraschetti, A. (1989), Erodoto. Le storie. Libro II. L’Egitto, Milano, Mondadori Lorenzo Valla, 2010,
Macrì, S. (2009), Pietre viventi. I minerali nell’immaginario del mondo antico, Torino, UTET.
Niafas, K. (1997), A poetic gem. Posidippus on Pegasus, Pegasus, 40, pp. 16-17.
Prioux E. (2006), Materiae non cedit opus: matières et sujets dans les épigrammes descriptives (IIIe siècle av. J.-C.-50 apr. J.-C., in Rouveret, S., Dubel S., Naas V. (éds.), Couleurs et matières dans l’Antiquité, textes, techniques et pratiques, pp. 127-160, Rue d’Ulm Presses de l’ENS, Paris 2006.
Ricœur, P. (1975), La métaphore vive, Editions du Seuil, Paris ; tr. It. La metafora viva, Milano, Jaca Book, 2001.
Ronchey, S. – Braccini, T. (2010), Il romanzo di Costantinopoli. Guida letteraria alla Roma d’Oriente, Torino, Einaudi.
Vernant, J.P. (1965), Mythe et pensée chez les Grecs. Études de psychologie historique, Paris, Maspero; tr. it., 1978, Mito e pensiero presso i Greci, Torino, Einaudi
Vernant, J. P. (1986), Corps obscur, corps éclatant, in Malamoud, C. et Vernant, J. P. (éds.), Corps des dieux, Paris, Gallimard.
Zeri, F. (2000), Dipinti su pietra in una singolare collezione privata, in Bona – Castellotti, M. (cur.), Pietra dipinta. Tesori nascosti del ’500 e del ’600 da una collezione privata milanese, pp. 231-242, Milano, Federico Motta Editore.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Im@go. A Journal of the Social Imaginary - Biannual - Edizioni Mimesis