La prospettiva della decrescita nell’immaginario della postmodernità.
Abstract
The perspective of degrowth in the imaginary of postmodernity. The globalization of markets, the economicism, the unification of the time system through the institution of twenty-four time zones, the mercification of the bodies and life: all variables around which the significations of postmodernity are organized. All of this becomes easier to understand, if you are convinced that economy is a religion. The economy as religion is the real ‘hidden king’ of the postmodernity. This situation has not given any praise benefit; controversely a generalized disenchantment was produced. Among the many solutions proposed, one could hypothesize une société de décroissance: to become an atheist of growth and economy. So, it would be necessary to abandon a faith, the one in progress, and a religion, that of the economy, growth and development, in order to restore the spirit of gift, the improvement of conviviality and the pleasure of imaginary.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Baudrillard J. (1976), La società dei consumi. I suoi miti e le sue strutture, Bologna, Il Mulino.
Bauman Z. (2007), Homo consumens. Lo sciame inquieto dei consumatori e la miseria degli esclusi, Trento, Centro Studi Erickson.
Bernabé J., Chamoiseau P., Confiant R. (1989), Éloge de la Créolité, Paris, Gallimard.
Boia L. (1998), Pour une histoire de l’imaginaire, Paris, Les Belles Lettres.
Cappa F. (2008), Tracce di immaginario, Sesto San Giovanni, Mimesis.
Carnevale A. (2014), Immaginario collettivo, in S. Giandolfini (a cura di), Lessico interculturale, 103-105, Milano, FrancoAngeli.
Castoldi A. (2012), In carenza di senso, Milano, Bruno Mondadori.
Castoriadis C. (1995), L’istituzione immaginaria della società, in F. Ciaramelli (a cura di), Torino, Bollati Boringhieri.
Castoriadis C. (1998), L’enigma del soggetto, l’immaginario e le istituzioni, in F. Ciaramelli (a cura di), Bari, Dedalo.
Davies W. (2016), L’industria della felicità. Come la politica e le grandi imprese ci vendono benessere, Torino, Einaudi.
D’Andrea F. (2013), La seduzione del sacro: una lettura del fenomeno religioso postmoderno, in C. Mongardini, M.C. Marchetti (a cura di), La fabbrica degli dei. Religione e politica nel processo di globalizzazione, 111-132, Roma, Bulzoni.
D’Andrea F. (2010), Un mondo a spirale. Riflessioni a partire da Michel Maffesoli, Milano/Roma, Bevino editore.
Dallmayr F. (2012), La religione e il mondo. La ricerca di giustizia e pace, Politica & Società, 1, 5-26.
De Simone A., D’Andrea F. (2006), La vita che c’è, Milano, FrancoAngeli.
Durand G. (1963), Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Introduction à l’archétypologie gènèrale, Paris, Presses Universitaires de France; tr.it. 1972, Le strutture antropologiche dell’immaginario. Introduzione all’archetipologia generale, Bari, Dedalo.
Eisenstadt S.N. (1997), Modernità, modernizzazione e oltre, Roma, Armando editore.
Giandolfini S. (2014)(a cura di), Lessico interculturale, Milano, FrancoAngeli.
Giust-Desprairies F., Faure C. (2014), Figures de l’imaginaire contemporain, Paris, Éditions des archives contemporaines.
Graham C. (2011), The Pursuit of Happiness: An Economy of Well Being, Washington DC, Brookings.
Gunn J. (2005), Modern Occult Rhettoric. Mass Media and the Drama of Secrecy in the Twentieth, Tuscaloosa, University of Alabama Press.
Illich I. (1977), Toward a History of Needs, New York, Pantheon Books; tr.it. 1981, Per una storia dei bisogni, Milano, Mondadori.
Illich I. (1996), Disoccupazione creativa, Como, Red.
Jedlowski P. (2015), Futuri possibili. Immaginario, fantascienza, utopia, Quaderni di teoria sociale, 2, 9-30.
Latouche S. (1995), La mégamachine. Raison scientifique, raison économique et mythe du progress, Paris, La Dècouverte/Mauss; tr.it. 1995, La megamacchina, Ragione tecnoscientifica, ragione economica e mito del progresso, Torino, Bollati Boringhieri.
Latouche S. (2009), L’economia come religione, Lettera internazionale, 99, 21-25.
Latouche S. (2011), Come si esce dalla società dei consumi. Corsi e percorsi della decrescita, Torino, Bollati Boringhieri.
Latouche S. (2013), Decolonizzare l’immaginario, Imago, 1, 206-220. Doi 10.7413/2281-8138016.
Latouche S. (2016), La decrescita prima della decrescita, Torino, Bollati Boringhieri.
Leonzi S. (2009), Michel Maffesoli. Fenomenologia dell’immaginario, Roma, Armando editore.
Luckmann T. (1969), La religione invisibile, Bologna, Il Mulino.
Maffesoli M. (1980), La galaxie dell’immaginaire, Paris, Berg International.
Maffesoli M. (2009a), Fenomenologie dell’immaginario, Roma, Armando editore.
Maffesoli M. (2009b), La trasfigurazione del politico. L’effervescenza dell’immaginario postmoderno, Milano-Roma, Bevivino.
Marzo P.L., Meo M. (2013), Cartografie del’immaginario, Imago, 1, 4-17. Doi 10.7413/2281-8138007.
Meo M., Marzo P.L. (2009), L’eterno e l’effimero, Roma, Aracne.
Mongardini C. (1993), La cultura del presente: tempo e storia nella tarda modernità, Milano, FrancoAngeli.
Mongardini C. (1997), Economia come ideologia: sul ruolo dell’economia nella cultura moderna, Milano, FrancoAngeli.
Mongardini C. (2007), Capitalismo e politica nell’era della globalizzazione, Milano, FrancoAngeli.
Mongardini C. (2013), La fabbrica degli dei. Religione e politica come produzioni culturali, in C. Mongardini, M.C. Marchetti (a cura di), La fabbrica degli dei. Religione e politica nel processo di globalizzazione, 13-28, Roma, Bulzoni.
Mongardini C., Marchetti M.C. (2013)(a cura di), La fabbrica degli dei. Religione e politica nel processo di globalizzazione, Roma, Bulzoni.
Morin E. (1962), L’esprit du temps 1. Nevrose, Paris, Éditions Grasset & Fasquelle; tr.it. 2005, Lo spirito del tempo, Roma, Meltemi.
Prandstraller G.P. (1978), Felicità e società, Milano, Edizioni di Comunità.
Rasmussen D. (2000), Dissolving Inuit society throught education and money: the myth of educating Inuit out of ‘primitive childood’ and into economic adulthood, Interculture, 139, 1-64.
Sartre J.P. (1940), L’imaginaire. Psycologie phénoménologique de l’imagination, Paris, Gallimard; tr.it. 2007, L’immaginario. Psicologia fenomenologica dell’immaginazione, Torino, Einaudi.
Simmel G. (1994), La religione, in C. Mongardini (a cura di), Roma, Bulzoni.
Simmel G. (1998), Sociologia, Milano, Edizioni di Comunità.
Simmel G. (1999), Il conflitto della civiltà moderna, Milano, Edizioni di Comunità.
Sotgiu U. (2013), Psicologia della felicità e dell’infelicità, Roma, Carocci.
Taylor C. (2005), Gli immaginari sociali moderni, Roma, Meltemi.
Touraine A. (2015), La Globalizzazione e la fine del sociale, Milano, Il Saggiatore.
Védrine H. (1990), Les grandes conceptions de l’imaginaire: de Platon à Sartre et Lacan, Paris, Librairie générale franc̜aise.
Wunenburger J.J. (1995), La vie des images, Strasbourg, Presse Universitaire de Strasbourg; tr. it. 2007, La vita delle immagini, Milano, Mimesis.
Wunenburger J.J. (2003), L’imaginaire, Paris, PUF; tr. it. 2008, L’immaginario, Genova, Il melangolo.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Im@go. A Journal of the Social Imaginary - Biannual - Edizioni Mimesis