Questa tempesta. Immaginazione digitale e tecnomagia incarnata
Abstract
The Storm. Digital Imagination and Embodied Technomagic.
“His face is turned toward the past. Where we perceive a chain of events, he sees one single catastrophe which keeps piling wreckage upon wreckage and hurls it in front of his feet. The angel would like to stay, awaken the dead, and make whole what has been smashed. But a storm is blowing from Paradise; it has got caught in his wings with such violence that the angel can no longer close them. The storm irresistibly propels him into the future to which his back his turned, while the pile of debris before him grows skyward. The storm is what we call progress”. So Walter Benjamin wrote about the flow of time – with space and identity, quoting James G. Ballard, “the three pillar of science fiction” (1996) – perhaps inspiring William Gibson about his Pattern Recognition, where the heroin, Cayce Pollard, says “The future is there [...] looking back at us. Trying to make sense of the fiction we will have become. And from where they are, the past behind us will look nothing at all like the past we imagine behind us now”. This is our condition, a new human state in which a digital incarnation of technomagic imagination happens, how we see in another superb Gibson's work, The Peripheral, a dizzying narration of a possible future of ones. In my paper I’ll try to show how fiction squeezes this condition and the current, contradictory atmosphere in which our daily life is absorbed.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Attimonelli C., Susca V. (2020), Un oscuro riflettere. Black Mirror e l'aurora digitale, Milano-Udine, Mimesis.
Ballard, J.G. (1974), Vento dal nulla, Milano, Mondadori.
Ballard, J.G. (1975), La foresta di cristallo, Milano, Longanesi.
Ballard, J.G. (1976), Deserto d’acqua, Milano, Mondadori.
Ballard, J.G. (1973), Il giorno senza fine, Milano, Longanesi.
Ballard J.G. (1990), Crash, Milano, Rizzoli.
Ballard J.G. (1991), La mostra delle atrocità, Milano, Rizzoli.
Ballard J.G. (1996), Fine millennio : istruzioni per l'uso, Milano, Baldini & Castoldi.
Baudrillard J.G (1979), Lo scambio simbolico e la morte, Milano, Feltrinelli.
Baudrillard J.G (1980), Simulacri e fantascienza in Russo L. (a cura di).
Baudrillard J.G (1991), La trasparenza del male. Saggio sui fenomeni estremi, Milano, Sugar.
Benjamin W. (1962), Angelus Novus, Torino, Einaudi.
Benn G. (1967), Doppia vita: autobiografia, Milano, Sugar.
Burroughs W. (1980), È arrivato Ah Pook, Milano, Sugar.
Burroughs W. (2001), Pasto nudo, Milano, Sugar.
Castaneda C. (1970), A scuola dallo stregone. Una via Yaqui alla conoscenza, Roma, Astrolabio
Clarke A.C., (1957), La città e le stelle, Milano, Mondadori.
Cronenberg D. (2014), Divorati, Milano, Bompiani.
Davis E. (2001), Techgnosis. Miti, magia e misticismo nell'età dell'informazione, Napoli, Ipermedium.
Debord G. (2013), La società dello spettacolo, Milano, Baldini & Castoldi.
De Matteo G. (2007), Sezione μ², Milano, Mondadori.
De Matteo G. (2014), Corpi spenti, Mialno, Mondadori.
De Matteo G. (2019), Karma City Blues, Delos Digital.
Dick P.K. (2016), Ubik, Roma, Roma.
Dick P.K. (2016), Le tre stigmate di Palmer Eldritch, Roma, Fanucci.
Fattori A. (2022), La condizione online. Ecologie transmediali, in “Futuri magazine” n. 17.
Fattori A. (2023), Immagini di una apocalisse possibile. Dinamiche della paura nell’immaginario dell’invisibile, in “Futuri magazine” n. 18.
Ferrini F. (1970), Che cosa è la fantascienza, Roma, Astrolabio-Ubaldini.
Floridi L. (2014), The Onlife Manifesto, Berlino, Springer.
Gibson W. (1991), Neuromante, Milano, Nord.
Gibson W. (2004), L'accademia dei sogni, Milano, Mondadori.
Gibson W. (2017), Inverso, Milano, Mondadori.
Gibson W. (2021), Agency, Milano, Mondadori.
Giudici L. (2023), The Peripheral, o il tempo come strategia del dominio, in “Quaderni d'Altri Tempi”, https://www.quadernidaltritempi.eu/the-peripheral-lisa-joy-jonathan-nolan-william-gibson/.
Haraway D. (2019), Chthulucene. Sopravvivere su un pianeta infetto, Nero, Roma.
Huxley A. (2016), Le porte della percezione. Paradiso e inferno, Milano, Mondadori.
Maffesoli M. (2016), La virtù del silenzio, Milano-Udine, Mimesis.
Maniello D. (2023), Augmented Heritage. Dall'oggetto esposto all'oggetto narrato, Napoli, Le Penseur.
Marshall Smith M. (1997), Ricambi, Milano, Garzanti.
McLuhan M. (1996), La sposa meccanica, Milano, Sugar.
Morgan R.K. (2018), Altered Carbon (Altered Carbon, Angeli spezzati, Il ritorno delle furie), Milano, TEA.
Noon J. (1995), Le piume di Vurt, Milano, Frassinelli.
Odifreddi P. (1994), Cibercreduloni, in “La Rivista dei Libri” n. 5, Milano.
Ortega y Gasset J. (2014), Meditazioni del Chisciotte, Milano-Udine, Mimesis.
Paura R. (2019), Il cielo sopra il porto, Napoli, Italian Institute for the Future.
Pecchinenda G. (2018), L'Essere e l'Io, Milano, Meltemi.
Russo L. (1980, a cura di), La fantascienza e la critica, Milano, Feltrinelli.
Shirley J. (1980), La musica della città vivente, Milano, Mondadori.
Susca V. (2022), Tecnomagia, Milano-Udine, Mimesis.
Iconografia
Paul Klee, Angelus Novus, 1920.
Videografia
Brooker C. (2011), Black Mirror, Gb.
Cronenberg D. (1996), Crash, Canada, Gb.
Cronenberg D. (1983), Videodrome, Canada.
Nolan C. (2010), Inception, Gb, Usa.
DOI: https://doi.org/10.7413/228181381940
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Im@go. A Journal of the Social Imaginary - Biannual - Edizioni Mimesis