Essere in ballo. Sociologia dell’estasi tra le rovine dell’Occidente
Abstract
Being in the dance. Sociology of ecstasy in the ruins of the West.
The most crucial turning points in history, when one culture falls apart and another rises from its ashes, are always marked by wild dancing, obscene spectacles, mass intoxication and licentious behavior of all sorts. In our days, the festive outbreaks that sparkle from the diffuse theaters of contemporary daily life, between the musical interstices of electronic nights and the hot rooms of the Web, deserve to be interpreted not simply as conditioned reflections of a capitalism oriented on the devious manipulation of pleasure, but more importantly as signals of a feverish decadence and decomposed rebirths to the rhythm of dancing bodies. Electronic dance is both a performance and the most blatant sociological evidence of an inversion dense with consequences for our present: the return, in new guise, to a condition in which life resides in what is lost and not in what is gained, in waste and not in accumulation, in tears, contaminations, stains, wounds, scars and precariousness instead of order, stability, harmony and cleanliness. This is what technomagic is: a dance on ruins, ecstasy in the heart of dystopia.
Keywords
Full Text:
PDF (Italiano)References
Abruzzese A. (1996), Analfabeti di tutto il mondo uniamoci, Genova, Costa & Nolan.
Abruzzese A. (2001), Forme estetiche e società di massa. Arte e pubblico nell’età del capitalismo, Venezia, Marsilio.
Arendt H. (2017), Vita activa. La condizione umana, Milano, Bompiani.
Attimonelli C. (2011), “Les couleurs du noir. Du deuil au fétiche orgiaque, de la blackness à l’uniforme”, Sociétés, n. 113: 41- 51.
Attimonelli C. (2016), “La banalità del malessere: junkie. Estetica del disagio e dell’anomia nella fotografia di moda”, in AA. VV., Fashion Intelligence (ed.), Bari, Edizioni dal Sud.
Attimonelli C. (2018), Techno. Ritmi afrofuturisti, Roma, Meltemi.
Bataille G. (2015), La parte maledetta preceduto da La nozione di dépense, Torino, Bollati Boringhieri.
Bataille G. (2017), L’erotismo, Milano, Se.
Bauman Z. (2002), Modernità liquida, Roma-Bari, Laterza.
Benjamin W. (2000), “Parigi. La capitale del XIX secolo”, in Angelus novus. Saggi e frammenti, Torino, Einaudi.
Bey H. (1991), TAZ. Zone temporaneamente autonome, Milano, Shake.
Cabanas E., Illouz E. (2019), Happycracy. Come la scienza della felicità controlla le nostre vite, Torino, Codice.
Canevacci M. (2004), Sincretismi. Esplorazioni diasporiche sulle ibridazioni culturali, Genova, Costa & Nolan.
Chambers I. (2018), Ritmi urbani. Pop music e cultura di massa, Roma, Meltemi.
De Certeau M. (2009), L’invenzione del quotidiano, Roma, Edizioni Lavoro.
Deleuze G. (1996), Divenire molteplice. Saggi su Nietzsche e Foucault ed altri intercessori, Verona, Ombre Corte.
Gibson W. (2003), Neuromante, Milano, Mondadori.
Hampartzoumian S. (2004), Effervescence techno: ou la communauté trans(e)cendentale, Parigi, L’Harmattan.
Haraway D. (1991), Manifesto cyborg. Donne, tecnologie e biopolitiche del corpo, Milano, Feltrinelli.
Haraway D. (2020), Chthulucene. Sopravvivere su un mondo infetto, Nero, Roma.
Joron P. (2022), La vita improduttiva. Georges Bataille e l’eterologia sociologica, Roma, Rogas.
Kracauer S. (1982), La massa come ornamento, Napoli, Prismi.
La Rocca F. (2013), La ville dans tous ses états, Parigi, CNRS éditions.
Lovink G. (2016), Ossessioni collettive. Critica dei social media, Milano, Università Bocconi Editore.
Lyotard J-F. (2014), La condizione postmoderna. Rapporto sul sapere, Milano, Feltrinelli.
Maffesoli M. (2005), Note sulla postmodernità, a cura di V. Susca, Milano, Lupetti.
Maffesoli M. (2007), Le Réenchantement du monde, Parigi, La Table Ronde.
Mancassola, M. (2005), Last love parade, Milano, Mondadori.
Marzo P. L. (2013), La natura tecnica del tempo. L’epoca del post-umano tra storia e vita quotidiana, Milano, Mimesis.
Nietzsche F. W. (1986), Così parlò Zarathustra, Milano, Adelphi.
Petrilli E. (2020), Notti tossiche: Socialità, droghe e musica elettronica per resistere attraverso il piacere, Roma, Meltemi.
Pourtau L. (2009), Techno. Voyage au coeur des nouvelles communautés festives, Parigi, CNRS éditions.
Rosa H. (2015), Accelerazione alienazione. Per una teoria critica del tempo nella tarda modernità, Torino, Einaudi.
Sanmartin Fernandes, C., Herschmann, M. (ed.) (2018), Cidades Musicais. Comunicação, Territorialidade e Política, Porto Alegre, Editora Sulina.
Simioli S. (2018), Berghain. Per un’architettura del perforante, Siracusa, LetteraVentidue.
Simmel G. (1990), Sociologie. Étude sur les formes de la socialisation, Parigi, Presses Universitaires de France.
Valéry P. (1957), “Philosophie de la danse”, in Œuvres, Tome I, Variétés. Théorie poétique et esthétique, Nrf, Gallimard, Nrf.
La Sortie de l’usine Lumières (L’uscita dalle officine Lumière), A. Lumière, P. Lumière, Francia, 1895.
Filmografia
Blade Runner (1928), Scott R., USA, Hong Kong.
Her (2013), Jonze S., USA.
Inception (2010), Nolan C., USA, Regno Unito.
King Kong (1933), Cooper M. C., Schoedsack E. B., USA.
La Leggenda di Kaspar Hauser (2012), Manuli D., Italia.
Metropolis (1927), Lang F., Germania.
Modern Times (Tempi Moderni) (1936), Chaplin C., USA.
Port Royal, Afraid to dance (2007), Resonant, Austria.
RoboCop (1987), Verhoeven P., USA.
Sunrise. A Song of Two Humans (Aurora) (1927, F. W. Murnau, USA.
The Batman (2022), Reeves M., USA.
DOI: https://doi.org/10.7413/228181381943
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Im@go. A Journal of the Social Imaginary - Biannual - Edizioni Mimesis