Syracuse, Educating City, Social, Scientific, and Political Project

Silvia Annamaria Scandurra

Abstract


This paper aims to provide an overview of “Siracusa Città educativa, a political-institutional project launched in 2014 in the capital of the eponymous province in South-eastern Sicily. Part of the international network “Educating Cities” (IAEC) established in Barcelona in 1990, the social and pedagogical aims of “Syracuse, Educating City” work towards the concept of “global inclusion”. The project is based on a founding charter drawn up by a joint committee comprising the Department of Educational policy of Syracuse town council, the Prefecture, the Local Health Authority (Syracuse), the University of Catania, the Territorial Department of Education, the Syracuse Social Services, the “Defender of Children’s Rights”, of Syracuse City Council, and the Student Council, Province of Syracuse. The committee has the task of directing and monitoring educational planning within the territory and has already produced an additional document, “The Collaborative Charter of Syracuse, Educating City”. The charter serves as a civic pact supporting the development of an educating community within a systemic perspective of active citizenship that works towards change and improvement. Stemming from this project is a program of work entitled ‘città come sistema educativo’ that focuses on the development of citizenship from infancy to adolescence. The new responsibilities given to the local authority, such as the planning of educational initiatives across the territory, enables the introduction of fundamental educational policies essential to the strategies for the development of the city and its inhabitants.

Questo contributo intende dar conto di un progetto politico-istituzionale dai contenuti pedagogici e sociali di “inclusione globale” che Siracusa (capoluogo di provincia della Sicilia sud-orientale) ha avviato, entro la rete internazionale “Città educative” (Associazione Internazionale Città Educative, istituita a Barcellona nel 1990, con 474 adesioni in Europa). Il Progetto «Siracusa Città Educativa», sostenuto da una Cabina di Regia con funzione di indirizzo e di monitoraggio della programmazione educativa del territorio, fondato su un Documento Istitutivo, condiviso con tutti gli attori della Cabina di Regia, ha già prodotto un ulteriore documento, la “Carta Collaborativa di Siracusa Città Educativa”, che funge da patto civico per supportare il percorso della Città verso l’orizzonte di “Comunità Educante”, nell’ottica sistemica di cittadinanza attiva protesa verso il cambiamento. Dal Progetto prende avvio un programma di lavoro della città come sistema educativo, il cui focus è dato dall’infanzia e dall’adolescenza. Il nuovo ruolo attribuito all’Ente Locale, ritenuto in tale veste responsabile dei processi di programmazione degli interventi educativi territoriali, consente l’avvio di politiche educative fondanti per le strategie di sviluppo della città e dei suoi abitanti.

Full Text

PDF


DOI: https://doi.org/103271/