IL VIAGGIO DI PENELOPE NEL MEDITERRANEO. COME LA DIDATTICA INTERCULTURALE DIVENTA GLOBAL EDUCATION
Abstract
Il viaggio di Penelope nel Mediterraneo. Come la didattica interculturale diventa Global Education. Considerato che l’umanità si trova ad affrontare sfide di portata globale - Antropocene, Capitalocene - la Global Education è la risposta più appropriata per portare avanti progetti innovativi di educazione civica e di educazione alla cittadinanza globale. Così nasce Penelopèiadi, un progetto didattico interculturale tra le lingue, le religioni, l’arte, la filosofia, la letteratura e la cultura di Asia, Africa ed Europa, i tre continenti che compongono l’area del Mediterraneo. Si tratta di un viaggio fantastico, in parte metaforico, che racconta una storia immaginaria di speranza, pace e nonviolenza alla scoperta dei 21 paesi bagnati dal mare che sta “in mezzo alle terre”.
Il compito sfidante per gli studenti appartenenti alla rete delle università e delle scuole nel Mediterraneo è realizzare un libro digitale plurilingue illustrato e utilizzare lo schema di Propp per creare delle carte da gioco che contengano la storia del viaggio di Penelope. Penelope è il simbolo stesso dello straniero inteso come ospite gradito, portatore di doni e di bisogni educativi. L’hastag dell’eroina “#GlobalEducationintheMediterranean” serve a indicare gli obiettivi dell’Agenda Onu 2030 per lo sviluppo sostenibile e partecipare all’Ocean Decade 2021-2030.
Penelope’s journey in the Mediterranean. How intercultural teaching becomes Global Education. Considering that humanity is facing global challenges - Anthropocene, Capitalocene - Global Education is the most appropriate response to carry forward innovative projects of civic education and global citizenship education. Thus, was born Penelopèiadi, an intercultural educational project between the languages, religions, art, philosophy, literature and culture of Asia, Africa and Europe, the three continents that make up the Mediterranean area. It is a fantastic journey, partly metaphorical, which tells an imaginary story of hope, peace and nonviolence to discover the 21 countries bathed by the sea that is “in the middle of the lands”.
The challenging task for the students belonging to the network of universities and schools in the Mediterranean is to create an illustrated multilingual digital book and use Propp’s scheme to create playing cards containing the story of Penelope’s journey. Penelope is the very symbol of the foreigner understood as a welcome guest, bearer of gifts and educational needs. The heroine hashtag “#GlobalEducationintheMediterranean” is used to indicate the objectives of the 2030 UN Agenda for sustainable development and to participate in the Ocean Decade 2021-2030.
Il compito sfidante per gli studenti appartenenti alla rete delle università e delle scuole nel Mediterraneo è realizzare un libro digitale plurilingue illustrato e utilizzare lo schema di Propp per creare delle carte da gioco che contengano la storia del viaggio di Penelope. Penelope è il simbolo stesso dello straniero inteso come ospite gradito, portatore di doni e di bisogni educativi. L’hastag dell’eroina “#GlobalEducationintheMediterranean” serve a indicare gli obiettivi dell’Agenda Onu 2030 per lo sviluppo sostenibile e partecipare all’Ocean Decade 2021-2030.
Penelope’s journey in the Mediterranean. How intercultural teaching becomes Global Education. Considering that humanity is facing global challenges - Anthropocene, Capitalocene - Global Education is the most appropriate response to carry forward innovative projects of civic education and global citizenship education. Thus, was born Penelopèiadi, an intercultural educational project between the languages, religions, art, philosophy, literature and culture of Asia, Africa and Europe, the three continents that make up the Mediterranean area. It is a fantastic journey, partly metaphorical, which tells an imaginary story of hope, peace and nonviolence to discover the 21 countries bathed by the sea that is “in the middle of the lands”.
The challenging task for the students belonging to the network of universities and schools in the Mediterranean is to create an illustrated multilingual digital book and use Propp’s scheme to create playing cards containing the story of Penelope’s journey. Penelope is the very symbol of the foreigner understood as a welcome guest, bearer of gifts and educational needs. The heroine hashtag “#GlobalEducationintheMediterranean” is used to indicate the objectives of the 2030 UN Agenda for sustainable development and to participate in the Ocean Decade 2021-2030.
Full Text
PDFDOI: https://doi.org/103271/