Le competenze emotivo-relazionali nel profilo professionale dell’insegnante
Abstract
È quindi fondamentale prevedere percorsi e laboratori ad hoc al fine di sviluppare l’Intelligenza Emotiva e sostenere strategie e competenze specifiche che permettano agli insegnanti di incrementare il livello di competenze comunicativo-emotivo-relazionale, di vivere serenamente il proprio lavoro, di essere un modello educativo valido per i propri alunni e di accrescere il loro adattamento sociale e scolastico.
Lavorare su queste competenze risulta fondamentale anche per la costruzione di un clima positivo e inclusivo volto alla valorizzazione della diversità: difatti, la dimensione emotiva-relazionale può fungere da aiuto o da barriera all’inclusione.
In a particularly complex educational reality, the need to reinvent the role and functions of the teacher becomes something unavoidable that stems from the awareness that theoretical and technical knowledge alone is not enough if it is not accompanied by emotional and relational skills.
It is therefore essential to provide ad hoc paths and workshops in order to develop Emotional Intelligence and support specific strategies and skills that enable teachers to increase the level of communicative-emotional-relational skills, to live their work serenely, to be a valid educational model for their pupils and to increase their social and school adaptation.
Working on these skills is also crucial for building a positive and inclusive climate aimed at valuing diversity: in fact, the emotional-relational dimension can act as an aid or a barrier to inclusion.
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DOI: https://doi.org/10.13129/2035-858X/QdI.2023.129-143